Hoe verleid je kinderen gezonder te eten?

  • Geplaatst op
  • Door Suria de Hollander
  • 0
Hoe verleid je kinderen gezonder te eten?

Veel moeders worstelen met de uitdaging om hun kleintje aan het eten te krijgen en dan het liefst nog iets gezonds. Helaas resulteert dit vaak in veel strijd en wanhoop. Wanneer de huidige acties niet werken moet je jezelf eigenlijk afvragen of je jouw energie beter en anders in kan zetten. Leiden andere acties vaak niet naar andere resultaten?

Zorgen om slechte eters zijn niet altijd nodig

Veel ouders maken zich onnodig zorgen, omdat hun kind onvoldoende eet of minder is gaan eten. Mocht je kind lichamelijke problemen met slikken of darklachten ervaren, dan is het uiteraard verstandig om een arts te raadplegen. Zo niet en je kind groeit normaal, maak je dan ook niet te veel zorgen. Kinderen hebben vaak aan kleine hoeveelheden voldoende en krijgen in verhouding tot het lichaampje vaak meer binnen dan je denkt.  Kinderen groeien het eerste jaar van gemiddeld 3 naar 10 kilo. Van het eerste naar het tweede jaar komt hier maar een paar kilo bij. Kinderen gaan dan vaak minder eten.

Daarnaast veranderen de smaakpupillen voortdurend. Wat jouw kleintje de ene dag lekker vindt is enige tijd later niet meer naar wens. Of het eten heeft volgens jouw kleintje ineens wel een erg vreemde structuur. Gelukkig werkt het ook de andere kant op. Dus kan het zijn dat jouw kindje, iets wel lekker gaat vinden.
 

Waarom eten leuk en gezellig moet zijn

Wanneer jouw kind zich constant gepusht voelt en de focus continu op eten licht, werkt dit vaak averechts. Het is voor niemand gezellig en werkt vaak onvoldoende! Wellicht dat de dwang op bepaalde momenten doet eten, maar het heeft weinig positief resultaat op de lange termijn. Daarnaast werken acties vaak door op het toekomstige gedrag van jouw kind. In het Amerikaans onderzoek "If you are good you can have a cookie" werd de invloed van dwang en controleregels in verband gebracht met slecht eetgedrag bij volwassenen. Zoals vreetbuien en overmatig diëten. Ook werd door straffen en belonen met voedsel een ongezonde band met eten gecreëerd.
 

Maar wat werkt dan wel? Hoe maak je het leuk terwijl er zoveel druk en misschien wel emotie bij zit. Daar vat je eigenlijk al de koe bij de hoorn. De druk en emotie die jij voelt hebben invloed op jouw gedrag en indirect ook op dat van je kind. Hoe zou je aan tafel reageren als je hier geen belemmerende emotie voelde, maar het samen zijn ontspannen en vredig was? Heb je dan een andere uitstraling? Zie je dan ook ander mogelijkheden om de “niet eet” situatie te veranderen? Een open houding is wat mij betreft stap 1.
 

Positief stimuleren

Afgezien van het feit dat ik fan ben van positief opvoeden, geeft dit ook de beste resultaten bij gezond eten. Maak het leuk, maak ze trots en beloon. (Dus niet met voedsel, maar het voedingsgedrag) Maak er een spel of een grapje van. Mijn dochter van vier ligt dubbel als we een hapje klaar leggen en zeggen dat ze de groenten niet zelf mag eten, omdat wij haar willen voeren. De lepel die er normaal niet ingaat als je vraagt om door te eten. Schiet naar binnen met een schaterlachende volle mond als resultaat. Hoe simpel kan reverse psychology ofwel omgekeerde psychologie zijn?
 

Samen koken

Hoe klein ze ook zijn er is vast wel een klusje te doen in de keuken die past bij de leeftijd van jouw kindje. Water of rijst in een pan doen, iets omroeren of het bord helpen opmaken. Ook al is etenstijd vaak spitsuur. Onthaasten en het gezellig maken kan al beginnen bij het gezellig samen koken. Een mooi moment met de kleine en de positieve sfeer is gezet. Daarna heerlijk het samen gemaakte diner nuttige. Eet smakelijk!  
 

Maak er een mooi plaatje van

In een restaurant krijgen we vaak de prachtigste kunstwerken op ons bord. Het smaakt natuurlijk veel lekkerder als het er mooi uitziet. De kunst van het verleiden hebben de chefs goed onder de knie. Maar werkt dat bij kinderen niet enigszins hetzelfde? Ziet jouw kind ook al dat hij of zij het niet lust zonder het geproefd te hebben? Zou dit anders om dan ook kunnen werken? Dat het bord er zo vrolijk, leuk en lekker uitziet dat je je vingers er wel bij op wilt eten. Op Pinterest en Instagram vind je vaak de leukste creatief opgemaakte borden. Het proberen waard toch?
 

Geef je kind iets te kiezen

Zet bijvoorbeeld van alles op tafel waaruit hij of zij mag kiezen. Of geef bij weerstand aan dat jouw kindje 1 ding mag kiezen dat liever op het bord laat liggen. Het geven van keuzes, binnen de door jou gestelde grenzen geeft een gevoel van controle. Eten is vaak het enige waar een kind echt controle over heeft. Pas het gevoel van controle aan door het speelveld te veranderen. Voeg er wat vriendelijk sturing en beïnvloeding aan toe en voilà!
 

Samen gezond opvoeden!

Onlangs bekeek ik het filmpje van de gezonde Schoolkantine (onderdeel van de Gezonde School-aanpak). Dit filmpje is niet alleen interessant voor scholen. Ook als moeder kun je hier iets van leren. Geef jij altijd het goede voorbeeld aan jouw kinderen als het gaat om gezond leven? Zorg je voor voldoende gezonde keuzes in huis? Stimuleer jij jouw kind(eren) om gezond te eten en te leven? Vooral tijdens de feestdagen kan dit een uitdaging zijn! Daarom is dit het moment om samen te brainstormen over een gezonde challenge voor jou en jouw kinderen. Doe je mee?
 

Laat je inspireren door het filmpje van de gezonde Schoolkantine waarin jongeren worden gestimuleerd gezonder te eten.  Bedenk daarna eens een spelelement of uitdaging die peuters en kleuters stimuleert gezonder te eten. Dus wat kun je thuis doen om jouw kleintje gezonder te laten eten. Of misschien doe jij al iets wat andere moeders kan helpen met de gezonde (op)voeding. Deel je idee hieronder of op de MamaMoments Facebook site voor 31 januari 2017 met andere moeders! Zo helpen we elkaar. Het leukste idee krijgt een waardebon voor de MamaMoments shop van 25 euro. Ik ben benieuwd naar jouw reactie!


 

Bronnen:

Eating Behaviors - Journal – Elsevier, De gezonde school, Voedingscentrum.nl

 

 

 

Reacties

  1. Dhaenens Tamara Dhaenens Tamara

    Eetmomenten proberen we te laten verlopen op vaste tijdstippen en in alle rust. Proeven is verplicht en genoeg is genoeg, ze worden niet gedwongen om alles op te eten.

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »