8 tips voor een sneller herstel na je bevalling

  • Geplaatst op
  • Door Suzanne Vrij
  • 0
8 tips voor een sneller herstel na je bevalling

Het krijgen van een kindje is een emotionele en bijzondere gebeurtenis die je hele leven op zijn kop zet. Vaak duurt het even voor je lichamelijk en geestelijk weer in conditie bent. Gelukkig kun je met de juiste voeding en planning het proces een handje helpen.

In de jaren dat ik stewardess was leerde ik passagiers dat ze bij nood eerst hun eigen zuurstofmaskers op moesten zetten en dan die van hun kinderen. Een tijd geleden moest ik daar aan terug denken, en ik dacht ja zo is het ook met voeding en moeder zijn. Vaak willen we zo goed voor ons kindje zorgen dat we onszelf daarbij een beetje vergeten. Maar voor jezelf zorgen is onderdeel van zorgen voor je kindje of kinderen.

 

Uit ervaring weet ik dat het krijgen van een kindje een enorme impact heeft Je wilt het allemaal goed doen en je bent soms nog wat onzeker. Je krijgt weinig slaap en de dag slokt je op. De eerste dagen na de bevalling heb je nog een fijne (hopelijk) kraamhulp die ook aan jou denkt en voor je zorgt. Maar daarna schiet het gezond eten en drinken er vaak bij in. Terwijl gezonde voeding in deze periode juist zo belangrijk is. Ik hoor vaak moeders zeggen “ineens dacht ik ‘s middags, ik heb zelf nog helemaal niet gegeten!” Maar juist wanneer je zoveel van je lichaam vraagt en je hormonen nog zo schommelen, is het heel belangrijk om regelmatig, gezond en genoeg te eten, ook als je misschien weinig tijd of trek hebt.
 

 



Om je een handje te helpen geef ik je graag een paar tips om gezond en voldoende eten voor jou makkelijker te maken. Zo voel jij je snel weer fit en energiek.

 

1. Zorg dat je echt ontbijt dit hoeft niet heel uitgebreid maar wel voedzaam. Kies bijv. voor een bakje kwark of Griekse yoghurt met wat fruit en/of granola. Dit is zo gemaakt en zorgt voor een goede start van de dag!

2. Mocht je heel vroeg wakker zijn en echt nog geen trek hebben, kies dan voor een banaan en een kopje thee, dit geeft je wat energie en vaak krijg je daardoor ook wat meer trek.

3. Neem op tijd een tussendoortje dit houdt je bloedsuikerspiegel stabiel waardoor je je niet futloos of trillerig gaat voelen. Kies voor fruit, een rijstwafel of een cracker.

4. Drink genoeg water en/of kruidenthee. Je lichaam heeft vooral als je borstvoeding geeft extra vocht nodig. Voldoende vocht zorgt voor een goede spijsvertering. Water is het transportsysteem van het lichaam, waardoor voedingsstoffen worden vervoerd en afvalstoffen worden afgevoerd. Daarnaast houdt vocht je lichaamstemperatuur in balans en houdt het je huid soepel. Maak het jezelf makkelijk en zet een kan met water of een pot thee naast je neer.

5. Maak als je kindje slaap vast een lunch voor jezelf, bijv. brood of crackers of maak een salade, dit kan je dan eten als je je kind ook eten of borstvoeding geeft.

6. Neem tussendoor eens wat bouillon of noten. De bouillon geeft net dat opkikkertje, vooral als je een lage bloeddruk hebt. In noten zitten goede vetten die goed zijn voor je hormoonbalans, en dat je kun je goed gebruiken na een zwangerschap. Kies voor ongebrande en ongezouten noten, deze zijn het gezondst en bevatten meer mineralen en vitaminen, doordat ze niet verhit zijn. Kies vooral voor walnoten, amandelen en paranoten, deze bevatten magnesium, ijzer en calcium.

7. Zorg dat je genoeg boodschappen in huis hebt voor een paar dagen of de hele week, waardoor je niet mis grijpt, omdat het je niet lukt om die dag boodschappen te doen.

8. Kies voor veel verse groenten (en dan vooral groene groenten deze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen waaronder ijzer), fruit, goede koolhydraten (zoals volkoren pasta, volkoren brood en zilvervliesrijst) goede vetten (vette vis, roomboter, olijfolie, noten enz.) en eet genoeg eiwitten (bijv. magere kwark, ei, kip, bonen en vis) voor spier herstel. 


 

Heel veel succes met je herstel en opbouw, geef je lichaam de tijd en voed je lichaam op een gezonde manier. Je lichaam heeft topsport geleverd en heeft vaak nog wat korte nachten op te vangen. Een gezond voedingspatroon aangevuld met voldoende rust (wanneer dit kan) zorgt ervoor dat je eventuele borstvoeding een stuk beter gaat, je hormonen zich sneller herstellen, jij je weer energiek en je weer jezelf voelt.

Mocht je nog vragen hebben of extra hulp kunnen gebruiken, bijv. voor een goed herstel van de hormoonbalans. Of duurt je herstel erg lang en vraag je je af hoe je weer extra kracht en energie kunt opbouwen. Aarzel dan niet en neem gerust even contact met me op!
Via [email protected] of 0630369024

  

VOEDINGS- & LIFESTYLECOACH 

www.suzannevrij.com

 

 
Lees ook:

KNUFFEL JE KIND ZELFVERZEKERD, SLIM EN GEZOND! 

WELKE VERZORGING IS GESCHIKT VOOR PASGEBOREN BABY'S?




Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »